Hoppa till textinnehållet

Kodkort för att aktivera utökat BankID

Ett kodkort är ett fysiskt kort med engångskoder som du kan använda för att utöka användningen av Mobilt BankID. När du har aktiverat utökat BankID kan du lägga till betalningsmottagare, autogiron och höja Swish-gränsen.

Kodkort insida

Kodkort - så fungerar det

  1. Kodkort sänds hem till dig

    När du beställt ett nytt Mobilt BankID får du kodkortet sänt till dig med posten - till din bokföringsadress - inom några dagar. Om du inte har någon officiell svensk adress, så behöver du besöka ett bankkontor för att få ett tillfälligt kodkort.

  2. Så använder kodkortet för att aktivera utökad användning

    När du har fått ditt kodkort är det dags att aktivera utökad användning av Mobilt BankID. När du gjort det kan du lägga till betalningsmottagare, autogiron och höja Swish-gränsen. Du aktiverar utökat BankID i internetbanken eller appen Sparbanken .

    Aktivera utökat BankID med kodkort

  3. Om du behöver ett nytt kodkort

    Om du tappat bort ditt kodkort, eller inte hittar det du fått hemsänt tidigare, kan du beställa ett nytt. Du beställer det i internetbanken eller appen Sparbanken . Följ stegen.

I internetbanken

1. Logga in och beställ nytt kodkort med Mobilt BankID.
2. I menyn till vänster, tryck på Övriga tjänster.
3. Tryck på Mobilt BankID.
4. Tryck på Hantera kodkort.
5. Tryck på Beställ.
6. Klart.

I appen Sparbanken

1. Logga in i appen med Mobilt BankID.
2. Klicka på menyn (tre vågräta streck).
3. Tryck på Övriga tjänster.
4. Tryck på Mobilt BankID.
5. Tryck på Hantera kodkort.
6. Tryck på Beställ.
7. Klart.

Andra sätt att aktivera utökad användning för Mobilt BankID

Kodkort - vanliga frågor och svar

Mer information