Hoppa till textinnehållet

Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID gör det möjligt för kunder under 18 år att logga in i appen, internetbanken och Swisha. 

Kom igång med appen och internetbanken

När BankID säkerhetsapp är installerat är det dags att skaffa appen för unga och internetbanken för unga. Appen och internetbanken gör det enklare för kunder under 18 år att hålla koll på sina pengar.

De vanligaste frågorna

  1. Vad är skillnaden mellan ett Mobilt säkerhetsID och ett Mobilt BankID?

    Med hjälp av ett Mobilt SäkerhetsID kan barnet logga in i internetbanken, appen och Swisha. Behöver barnet legitimera sig hos 1177 eller en myndighet så behövs istället ett Mobilt BankID. Kunder under 18 år skaffar ett Mobilt BankID genom att besöka ett bankkontor tillsammans med vårdnadshavare.

  2. Vad är Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID är en ID-metod för personer under 18 år. Vårdnadshavare kan enkelt ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID i appen för privatpersoner. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp som Mobilt BankID men bara i bankens egna kanaler.
     

  3. Hur skaffar jag Mobilt SäkerhetsID?

    Vårdnadshavaren ansluter barnet till Mobilt SäkerhetsID i appen för privatpersoner. Gå in via menyvalet "Övriga tjänster" - "Hantera barns tjänster" och sedan "Lägg till barnets uppgifter". Du kan även ansluta barnet till Mobilt SäkerhetsID under Övriga tjänster i internetbanken. Om barnet inte är kund i banken behöver ni besöka ett bankkontor.
    Skaffa Mobilt SäkerhetsID

  4. Kan jag aktivera flera Mobilt SäkerhetsID?

    Nej, det går bara att ha ett Mobilt SäkerhetsID. För att hämta ett nytt måste vårdnadshavaren spärra barnets befintliga Mobilt SäkerhetsID först.
     

  5. Är det tryggt att använda mobiltelefonen eller surfplatta för identifiering?

    Ja, Mobilt SäkerhetsID är en säker ID-metod. Mobilt SäkerhetsID fungerar på samma sätt som Mobilt BankID med samma BankID säkerhetsapp.
     

  6. Kan jag beställa Mobilt SäkerhetsID till samma smartphone eller surfplatta som jag gör beställningen från?

    Du som vårdnadshavare beställer Mobilt SäkerhetsID från appen för privatpersoner eller internetbanken.

    Barnet använder sedan ID-metoden tillsammans med BankID säkerhetsapp i internetbanken för unga respektive appen för unga.
     

  7. Hur lång är giltighetstiden för Mobilt SäkerhetsID?

    Det gäller i tre år. Ett nytt kan enkelt beställas i appen innan giltighetstiden gått ut.
     

  8. Var kan jag använda Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID används för inloggning och underskrift i internetbanken för unga och appen för unga. Exempel på tjänster som fungerar för omyndiga är "Kort på kort,"  "Ladda kontantkort" och "Skaka fram saldo".
     

  9. Vad kostar Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID är kostnadsfritt. Eventuell kostnad för internetåtkomst från operatör kan tillkomma.
     

  10. På vilka mobiltelefoner fungerar Mobilt SäkerhetsID?

    Vi stöder mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android och Apples iOS (iPhone och iPad).
     

  11. Hur spärrar jag ett Mobilt SäkerhetsID?

    Mobilt SäkerhetsID spärras via vårdnadshavarens app. Vårdnadshavaren loggar in i appen för privatpersoner och klickar på menyvalet "Inställningar" sedan "Hantera barns tjänster".
     

Behöver du hjälp?

Ring oss så guidar vi dig i våra digitala tjänster.