- sv
Vadstena Sparbank i topp!
Satsning på hållbarhetsarbete ger högst betyg.
När kunderna värderar bankernas hållbarhetsarbete placerar sig Vadstena Sparbank i toppen av resultatlistan för hela landet! Bakom ligger en målmedveten satsning för att få med alla på banken i hållbarhetsarbetet, vilket får effekt och uppmärksammas av kunderna.
– Oerhört glädjande att kunderna uppfattar det vi gör som positivt. Det banken står för och bidrar med är en viktig del i samhället. Vi satsar stort och brett på det här området. Hållbarhet är en förutsättning för att överleva på sikt. Vi jobbar med social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Det ligger oss varmt om hjärtat och betyder mycket för en levande bygd, säger vd Mikael Engdahl.
För fjärde året publiceras SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) hållbarhetsindex som fångar kunders upplevelse av bankbranschens hållbarhetsarbete. Ett högt betyg betyder att kunderna upplever hållbarhetsarbetet som bra, att banken tar samhällsansvar och investerar i olika områden lokalt med tanke på framtiden.
I årets studie noteras får bankbranschen generellt ett försämrat hållbarhetsindex, medan Sparbankerna som grupp utvecklas åt det positiva hållet. Sparbankerna får överlägset bäst betyg och leder stort när det gäller bankernas hållbarhetsarbete.
Av Sveriges 55 lokala sparbanker är Vadstena Sparbank en av de tre i den absoluta ”medaljtoppen” med allra högst betyg i årets hållbarhetsindex – både av privatkunder och företagskunder.
Sedan föregående års hållbarhetsindex har Vadstena Sparbank gjort ett kraftfullt lyft. På privatmarknad har man ökat med hela 22,3 procentenheter till 89,4 och på företagsmarknad ökat med 9,4 procentenheter till 90,0 på en skala från 0 till100.
– Kunderna ger oss ett helt fantastiskt betyg för vårt hållbarhetsarbete. Sparbanksidén bygger i sig på hållbarhet och har funnits med från allra första början. Men det spelar också in att vi numera tagit ett mer samlat och fokuserat grepp, säger Mikael Engdahl.
– Hållbarhetsarbetet är långsiktigt och ska genomsyra den vardagliga verksamheten och synsättet hos oss alla. Som sparbank är det naturligt att vi vill bidra till en sund ekonomi för våra kunder och en positiv utveckling i det lokala samhället. Att vi arbetar för en miljömässigt hållbar utveckling är självklart viktigt för nästa generation.
Hållbarhet är en nyckelfaktor i hur svenska bankkunder väljer och värderar sina banker. Engagerade kunder efterfrågar banker som inte bara levererar traditionella finansiella tjänster, utan även tar en ledande roll i omställningen mot en mer hållbar framtid.
Resultat från SKI Hållbarhetsindex 2025:
Hållbarhetsbetyg från privatkunder:
• Vadstena Sparbank får betyget 89,4 på en skala från 0 – 100
• Sparbankerna som grupp 75,7
• Länsförsäkringar Bank 67,5
• Danske Bank 66,3
• Skandia 64,9
• Bankbranschen i genomsnitt 60,6
• Handelsbanken 59,9
• SEB 58,5
• Nordea 58,3
• ICA Banken 58,0
• Swedbank 53,9
Hållbarhetsbetyg från företagskunder:
• Vadstena Sparbank får betyget 90,0 på en skala från 0 – 100
• Sparbankerna som grupp 75,9
• Länsförsäkringar Bank 67,0
• Danske Bank 65,3
• Handelsbanken 61,7
• Nordea 61,6
• Bankbranschen i genomsnitt 61,0
• Swedbank 60,8
• SEB 60,5