- sv
Sparbankerna har Sveriges nöjdaste kunder!
Sparbankernas dubbelseger 2025!
Vadstena Sparbank har Sveriges nöjdaste kunder!
När kunderna får säga sitt är de lokala sparbankerna överlägset bäst på att ta hand om sina kunder. Vadstena Sparbank är i den absoluta toppen i landet när det gäller kundnöjdhet på både privat- och företagsmarknad. Det visar SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) oberoende undersökning av hur nöjda kunderna är med bankerna.
– Fantastiskt att vi får så högt betyg av våra kunder. Vi ligger så otroligt mycket högre jämfört med storbankerna. Vi är oerhört glada och stolta. Jag är tacksam för alla medarbetare, som jobbar hårt och engagerat för att ta hand om kunderna på bästa sätt och uppfylla deras förväntningar på oss, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank.
Sparbankerna som grupp är återigen bäst i klassen. Sveriges 55 lokala sparbanker rankas högst – både av privatkunder och företagskunder. Konkurrenterna ligger flera procentenheter efter. Det framgår av den färska bankstudien Svenskt Kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet. Det är bankkunderna själva som svarar på frågor och sätter betyg.
– Jätteroligt att sparbankerna är vinnare! Dessutom har vi på Vadstena Sparbank fått ett betydligt högre kundbetyg än genomsnittet för sparbankerna. Vi är en av sparbankerna i landet med allra högst betyg på både privat- och företagsmarknad, säger Mikael Engdahl.
På företagsmarknad har Vadstena Sparbank rentav de allra nöjdaste kunderna i landet! Den lokala Vadstenabanken toppar resultatlistan med en kundnöjdhet på över 90 procent, efter att ha ökat med hela fem procentenheter från föregående års undersökning. Även på privatsidan placerar sig Vadstena Sparbank i den absoluta toppen med en kundnöjdhet på nära 90 procent.
– Våra främsta framgångsfaktorer är nära relationer med kunderna och hög tillgänglighet, samt vårt breda samhällsengagemang där vi ger tillbaka pengar till bygdens utveckling och tillväxt. Vi är angelägna om att ha en djup förståelse för lokalsamhället och våra kunders behov, med kontor dit kunderna kan gå för rådgivning i större frågor och känna trygghet. Vi har en öppen atmosfär på banken.
När Vadstena Sparbanks kunder tillfrågas om de tycker att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt svarar drygt 9 av 10 att de anser det. Kunderna tycker att Sparbanken står för något mer än vad andra banker gör, och att det är viktigt att delar av vinsten investeras i olika samhällsområden. De tycker också att det är viktigt att kunna besöka sitt lokala bankkontor och ha personliga kontakter.
– Vi har väldigt lojala kunder som stannar hos oss. Nöjda kunder är ingen självklarhet. De måste förtjänas. Som fristående sparbank har vi inga aktieägare, utan kan fokusera helt på kunderna. Samtidigt är det ett jätteansvar att se till att fortsätta leverera på topp och vårda kunderna på bästa sätt, säger Mikael Engdahl.
Kundnöjdhet bland privatkunder:
• Vadstena Sparbank får betyget 89,1 på en skala från 0 – 100
• Sparbankerna som grupp 74,6
• Länsförsäkringar Bank 72,7
• Skandia 70,4
• ICA Banken 69,6
• Danske Bank 68,0
• Handelsbanken 67,8
• Bankbranschen i genomsnitt 67,1
• Nordea 66,6
• SEB 65,5
• Swedbank 60,4
Kundnöjdhet bland företagskunder:
• Vadstena Sparbank får betyget 90,8 på en skala från 0 – 100
• Sparbankerna som grupp 72,6
• Nordea 66,7
• Handelsbanken 66,4
• SEB 65,7
• Länsförsäkringar Bank 65,2
• Bankbranschen i genomsnitt 65,2
• Danske Bank 64,7
• Swedbank 62,0