Vadstena Sparbank i topp för Sveriges nöjdaste kunder

Vadstena Sparbank i topp för Sveriges nöjdaste kunder
Vadstena Sparbank är i den absoluta toppen i landet när det gäller kundnöjdhet på både privat- och företagsmarknad. Det visar SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) senaste mätning av hur nöjda bankkunderna är.

– Vi är väldigt glada att kunderna gillar vår lokala sparbank. Fantastiskt roligt att vi är i topp i denna oberoende kundundersökning. Att vi lyckas få så pass höga kundbetyg är helt otroligt. Vi är ett fantastiskt bra gäng med väldigt engagerade medarbetare, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank.

Sparbankerna som grupp har Sveriges nöjdaste kunder, både vad gäller privat- och företagskunder, av alla de namngivna bankerna i undersökningen. Sparbankerna har ett klart bättre resultat än de fyra storbankerna Nordea, Swedbank, SEB och Handelsbanken – och likaså Danske Bank och Länsförsäkringar Bank. Nischaktörerna i gruppen ”övriga banker” har dock snäppet högre betyg på privatsidan.

SKI-rapporten lyfter bland annat fram att den mänskliga relationen är fortsatt viktig. Kunder som har en personlig kontaktperson är nöjdare än andra. Betydelsen av personlig kundanpassning och proaktiva rekommendationer ökar, och med digitalisering kommer också nya möjligheter till kundanpassning.

Företagssidan drivs fortsatt av det personliga, enligt SKI. Bankernas förmåga att skapa en personlig kundrelation och att ligga nära kundens affärsverksamhet gör den stora skillnaden hos företagskunderna. Det handlar om att förstå kundens behov, vara serviceinriktad, ta snabba beslut och svara på frågor i tid.

– Jätteroligt att sparbankerna som grupp är i topp även i år. Dessutom har vi på Vadstena Sparbank fått ett ännu högre kundbetyg än genomsnittet för sparbankerna. Vi har väldigt nöjda kunder på både privat- och företagsmarknad. I kategorin kundlojalitet är vi enormt starka, vilket tyder på trygga relationer med oss. Vår lokala närvaro och breda samhällsengagemang har stor betydelse. Som fristående sparbank har vi inga aktieägare att ta hänsyn till, utan kan fokusera på kunderna helt och hållet, säger Mikael Engdahl.

Kundnöjdhet bland privatkunder:
• Vadstena Sparbank får betyget 84,3 på en skala från 0 – 100
• Sparbankerna som grupp 75,0
• Bankbranschen i genomsnitt 68,8

Kundnöjdhet bland företagskunder:
• Vadstena Sparbank med betyget 86,5
• Sparbankerna som grupp 72,8
• Bankbranschen i genomsnitt 67,7

För ytterligare information, kontakta: Mikael Engdahl, vd Vadstena Sparbank
Tel: 0143-755 15, mobil: 070-318 38 15

Flicka rider på en kvinnas rygg ute i trädgården en sommardag