Letar du efter information om andra former av BankID?
Mobilt BankID
- Identifiera dig med Mobilt BankID för att logga in, swisha, deklarera och skriva under avtal
- Du har det alltid med dig – i din telefon eller surfplatta
- Mobilt BankID är kostnadsfritt
Skaffa eller förnya Mobilt BankID
Skanna QR-koden med din telefon för att skaffa Mobilt BankID i mobilen.
Så gör du för att skanna QR-koden:
- Öppna kameran eller annan QR-läsare på din mobil eller surfplatta
- Håll kameran framför QR-koden
- Tryck sedan på länken som visas (vissa telefoner kräver att du tar en bild för att länken ska visas)
BankID på datorn
Skaffa nytt Mobilt BankID
-
Öppna Sparbanken -appen
-
Tryck på Fler alternativ och cookies under Logga-in knappen
-
Välj Beställ nytt Mobilt BankID
-
Följ sedan instruktionerna
-
När du är klar, kom ihåg att spärra ditt gamla Mobila BankID
Vanliga frågor om Mobilt BankID
Säkerhet
Digital ID-kontroll gör det ännu säkrare att skaffa Mobilt BankID
För att ytterligare skydda dig mot bedragare kan du nu behöva identifiera dig med ditt svenska pass eller nationella ID-kort när du skaffar Mobilt BankID.
Kom därför ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort (ej körkort) nära tillhands när du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankID. Du kan behöva styrka din identitet.
- Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
- Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
- Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
- Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
- Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Spärra gammalt Mobilt BankID
Om du har blivit av med en enhet med Mobilt BankID behöver du spärra det så fort du kan.
Om du byter enhet och har Mobilt BankID på din gamla som du inte längre använder ska du också spärra det.