Skip to content

Ny telefon - Mobilt BankID, appen och Swish

En man visar sin vän något på sin mobil, de är på stan

När du har en ny telefon finns det några saker att göra innan allting funkar som tidigare.

Ny telefon - tre steg för att komma igång

1. Beställ och aktivera Mobilt BankID till ny mobil

Det finns två sätt att skaffa ett Mobilt BankID till din nya mobil. Vilket sätt du kan använda beror på om du har kvar din gamla telefon eller inte.

Du har redan Mobilt Bankid

Om du redan har ett Mobilt BankID i till exempel din gamla mobil eller på en surfplatta kan du använda det för att skaffa ett nytt. Gör så här:

  • Ladda först ner BankID-appen till din nya mobil.

  • Öppna Sparbanken -appen i din gamla mobil.

  • Tryck på ändra inloggningssätt på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID.

  • Använd befintligt Mobilt BankID för att logga in.

  • När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet

  • När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil och skanna av.

  • Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID. Klart!

2. Ladda ner Sparbanken -appen

När du aktiverat ett nytt Mobilt BankID till din nya telefon kan du använda det för att logga in i Sparbanken -appen. Det går också bra att logga in med din säkerhetsdosa.

3. Kom igång med Swish

Har du aktiverat ett Mobilt BankID för din nya telefon är du snart igång och kan swisha som vanligt. 

Samma mobilnummer

Behåller du ditt gamla nummer räcker det med att ladda ner Swish-appen, följa stegen för aktivering och godkänna med Mobilt BankID. Sen är du redo att swisha!