- sv
Vishing – så skyddar du dig mot telefonbedrägeri
Telefonbedrägeri eller falska telefonsamtal – vishing på engelska - är en vanlig typ av bedrägeri. Bedragarna försöker lura dig genom ringa dig och utge sig för att vara någon du litar på – till exempel en bank, välkänt företag, myndighet eller polis.
Att bli utsatt för bedrägerier är obehagligt och kan bli jobbigt. Men ju mer du lär dig om hur det går till - desto bättre kan du skydda dig!
Om vishing
Bedrägeri på telefon
Vad är vishing (telefonbedrägeri)?
Ordet Vishing - röstfiske på svenska - är en kombination av orden voice och phishing. Bedragarna försöker här lura dig genom ringa dig och utge sig för att vara någon annan, till exempel en bank, välkänt företag, myndighet eller polis.
- Först försöker bedragaren övertyga dig om är att "avsändaren" är genuin och trovärdig, på olika sätt.
- Samtalen handlar ofta om något som gått fel, exempelvis gällande korttransaktioner, överföringar eller lån.
- När bedragaren ringer har de oftast ett stressande besked, till exempel att man stoppat en korttransaktion, en pågående utlandsbetalning eller lån. Allt för att du ska övertygas om att agera snabbt och ta dåliga beslut.
Tips för att undvika telefonbedrägeri
- Låt bli att svara på okända nummer. De kan alltid lämna röstmeddelande om det är viktigt. Kontakta avsändaren själv, på numret som finns på deras webbplats, för att höra om de verkligen är de som har ringt.
- Om du ändå svarat men tycker att samtalet är konstigt eller obehagligt - lägg på.
- Fundera över om du har affärer med den som ringer? Och tänk på att man inte kan koppla samtal mellan olika banker, myndigheter och företag.
- Ställ frågor för att se om svaren du får är trovärdiga.
Blivit utsatt för telefonbedrägeri?
Lär dig mer om hur du kan skydda dig mot bedragarna.
3 vanliga varningstecken på bedrägerier
-
Oväntad kontakt
Oväntade kontakter som ser ut att komma från välkända företag, myndigheter eller någon du känner är ett vanligt försök att lura dig. Bedragare använder falska avsändare för att skapa trovärdighet och övertyga dig.
Tips: Agera aldrig snabbt, ta dig tid, tänk efter och kontrollera avsändaren.
-
Det är bråttom
Stress och rädsla är ett sätt att få dig att fatta ogenomtänkta beslut och göra det bedragaren vill, utan att tänka efter. Det kan handla om att ett lån ska ha tagits i ditt namn eller att pengar är på väg att lämna ditt konto.
Tips: Kontrollera alltid informationen du får. Använd ett telefonnummer som du själv sökt fram från tillförlitlig källa.
-
Det är för bra för att vara sant
Ett sätt att försöka lura dig är att ge dig ett ”erbjudande du inte kan motstå”. Det kan vara ett investeringserbjudande som lovar stor och snabb avkastning, eller en flörtig kontakt på sociala medier.
Tips: Kolla alltid källan om något känns för bra för att vara sant. Fråga någon du litar på vad de tycker och tror om erbjudandet.
Var försiktig
Följ inte alla uppmaningar.
Om någon ber dig identifiera dig med till exempel Mobilt BankID, klicka på länkar, ladda ner program, lämna ifrån dig personliga uppgifter eller skicka pengar. Avsluta konversationen om du inte själv först tagit första kontakten.
Hjälp inte bedragarna att lyckas!
- Vi som bank behöver inga uppgifter från dig för att spärra kort eller stoppa transaktioner, vid pågående bedrägeriförsök. Lämna¨aldrig ut personliga uppgifter!
- Vi ber dig inte ringa upp oss eller klicka på länkar/bilagor om du inte är inloggad i internetbank eller vår app.
- Tänk på att det inte går att koppla samtal mellan olika banker, myndigheter och företag. Ring oss på vårt nummer själv i stället.
Olika typer av bedrägerier
Lär dig mer om olika typer av bedrägerier, varningssignaler och hur du skyddar dig.